Po licznych rozmowach z wieloma z Was na temat sformalizowania tego, co wspólnie robimy, w naszych głowach zaczęła się rodzić koncepcja stworzenia bardziej sformalizowanej wspólnoty wartości, które podzielamy. Długo się zastanawialiśmy nad formą, organizacją, strukturą, jedni chcieli fundację, drudzy optowali za stowarzyszeniem, w końcu - po burzliwej dyskusji - wybór padł na stowarzyszenie. Oto nasz statut... Przeczytajcie uważnie, przemyślcie i dajcie znać, jak to widzicie. Aby założyć stowarzyszenie, na które się zdecydowaliśmy, potrzeba siedmiu osób. Kto chętny?
Statut
Stowarzyszenia
„STOP patoopiece!”
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego Statutu nosi nazwę „STOP patoopiece!”
Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego i działa w ramach porządku prawnego obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a jego siedzibą miasto Warszawa
Do właściwego realizowania celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność statutową poza granicami, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami krajowymi i normami międzynarodowymi
W kontaktach zagranicznych Stowarzyszenie może posługiwać się swoją nazwą przetłumaczoną na języki obce
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji, pośrednio lub bezpośrednio realizujących cele statutowe Stowarzyszenia
Stowarzyszenie może używać pieczęci
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji
Celem Stowarzyszenia jest:
- informowanie o patologiach w opiece
- wspieranie wiedzą skrzywdzonych osób
- działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym
- udzielanie rad i wskazówek odnośnie pracy na terenie Niemiec
- pomoc w tłumaczeniach
- prowadzenie poradnictwa prawnego i zawodowego na rzecz grup zagrożonych wykluczeniem społecznym
- edukowanie opiekunek i aktywizacja społeczna tej grupy
- podejmowanie działań zmierzających do utrzymania, nawiązania i zacieśniania więzi i kontaktów osobistych między opiekunkami oddelegowanymi na teren Niemiec
- propagowanie zasad sprawiedliwego współżycia społecznego
- inicjowanie i koordynowanie współpracy instytucji z innych krajów z podmiotami polskimi w zakresie obranych celów statutowych
- współpraca i wymiana doświadczeń z organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi na poziomie krajowym i międzynarodowym
- wspieranie kreatywności, krytycznego myślenia i kształtowanie postaw odpowiedzialnych społecznie
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- prowadzenie działalności edukacyjno-informacyjnej, w szczególności poprzez stronę internetową „Opiekunki w Niemczech”
- przekazywanie przez członków Stowarzyszenia nabytych doświadczeń życiowych i zawodowych grupie społecznej jaką są opiekunki i opiekunowie osób starszych w Niemczech
- tworzenie grup samopomocowych
- występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach związanych z działalnością Stowarzyszenia
- kontakty oraz współpracę z osobami oraz stowarzyszeniami o podobnych celach działania
- budowanie wizerunku Stowarzyszenia dzięki działaniom informacyjnym i promocyjnym
- zabieranie głosu w debacie publicznej i wyrażanie opinii Stowarzyszenia
- analizowanie nowych trendów i wyzwań społecznych, technologicznych i środowiskowych oraz poszukiwanie inspiracji dla działalności Stowarzyszenia i jego członków
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia
Członkiem Stowarzyszenia może być każdy obywatel polski, jak również cudzoziemiec, bez względu na miejsce zamieszkania, który utożsamia się z celami statutowymi Stowarzyszenia i deklaruje chęć ich realizacji
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne; osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Stowarzyszenia; formę i rodzaj wsparcia ustalają Zarząd Stowarzyszenia i członkowie wspierający
Członków przyjmuje Zarząd zwykłą większością głosów, po zadeklarowaniu chęci przystąpienia
Założyciele Stowarzyszenia, którzy podpisali listę założycieli dołączoną do wniosku o rejestrację Stowarzyszenia, stają się jego członkami z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o zarejestrowaniu Stowarzyszenia
Członkowie Stowarzyszenia w swojej działalności kierują się i pracują na rzecz:
- wiedzy opartej na faktach
- zaufania i współpracy
- wiarygodności i profesjonalizmu
- różnorodności i otwartości
- aktywności społecznej i demokracji
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych
- wspierających
- honorowych
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków z głosem stanowiącym
- wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia
- brać czynny udział we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia
- zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz Stowarzyszenia i żądać informacji o sposobie ich załatwienia oraz oceniać działalność władz Stowarzyszenia
- otrzymywać od władz Stowarzyszenia pomoc w realizacji statutowych zadań
- korzystać z innych uprawnień wynikających z działalności statutowej Stowarzyszenia
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- troszczyć się o dobro i rozwój Stowarzyszenia
- uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia
- przestrzegać statutu i uchwał władz Stowarzyszenia
- regularnie opłacać składki
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje wskutek:
- śmierci członka
- wystąpienia ze Stowarzyszenia
- wykluczenia ze Stowarzyszenia
- rozwiązania Stowarzyszenia
Wykluczenie ze Stowarzyszenia może nastąpić w przypadku naruszenia przez członka postanowień statutu, nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia, niepłacenia składek członkowskich lub działania na szkodę Stowarzyszenia, także dotyczącego wizerunku lub dobrego imienia Stowarzyszenia; uchwałę o wykluczeniu podejmuje Zarząd, od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Członków
Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów
Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działaniem Stowarzyszenia, która udziela mu pomocy finansowej; członkowie wspierający udzielają pomocy Stowarzyszeniu w realizacji jego zadań statutowych i przestrzegają postanowień statutu i uchwał władz Stowarzyszenia
Członka wspierającego przyjmuje Zarząd na podstawie zgłoszenia; członkowie wspierający nie mają czynnego i biernego prawa wyborczego, dysponują jedynie głosem doradczym; członkowie wspierający nie opłacają składek
Godność członka honorowego osobom szczególnie zasłużonym dla Stowarzyszenia nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu
Członkowie honorowi udzielają pomocy Stowarzyszeniu w realizacji jego zadań statutowych i przestrzegają postanowień statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia; korzystają ze wszystkich uprawnień, w tym mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu, poza tym są zwolnione z obowiązku płacenia składek członkowskich
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia, w której biorą udział:
- członkowie zwyczajni, mający głos decydujący
- członkowie wspierający, mający głos doradczy
- członkowie honorowi, mający głos decydujący
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie głównych kierunków programu działania Stowarzyszenia
- wybór Zarządu, w tym Prezesa, Sekretarza oraz Skarbnika
- wybór Komisji Rewizyjnej
- odwoływanie członków władz Stowarzyszenia
- uzupełnianie składu władz Stowarzyszenia
- rozstrzyganie odwołań
- określenie wysokości składki członkowskiej
- dokonywanie zmian w Statucie
- decydowanie o rozwiązaniu Stowarzyszenia
- rozpatrywanie postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze
- podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji
- nadawanie i pozbawienie godności członka honorowego
Komitet Założycielski zwołuje pierwsze inauguracyjne Walne Zebranie Członków, na którym zostaje wybrany Zarząd i Komisja Rewizyjna na pierwszą kadencję; kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa rok
Walne Zebranie Członków zwoływane jest raz w roku przez Zarząd, w skrajnych sytuacjach wedle wymagań zaistniałych okoliczności; Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów; każdemu członkowi przysługuje jeden głos; w przypadku równej ilości głosów przeważa głos Prezesa Stowarzyszenia
Głosowanie jest jawne i odbywa się, podobnie jak komunikacja między członkami, w sposób zdalny, niemniej z obrad władz Stowarzyszenia sporządza się pisemny protokół
Zarząd Stowarzyszenia składa się z trzech członków, Prezesa, Sekretarza i Skarbnika
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków
- przyjmowanie i wykreślanie z listy członków
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia
Zarząd oraz Komisja Rewizyjna (także Walne Zebranie Członków) podejmują decyzje przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, w szczególności za pośrednictwem komunikatorów, platform, komunikacji telefonicznej czy poczty elektronicznej
Decyzje Zarządu zapadają zwykłą większością głosów; kadencja Zarządu trwa rok; wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów – członków Stowarzyszenia, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie i mają czynne oraz bierne prawo wyborcze
Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- upływu kadencji
- ustania członkostwa w Stowarzyszeniu
- zrzeczenia się udziału w tych władzach
W razie niedokonania wyboru nowego Zarządu na Walnym Zebraniu Członków, dotychczasowy Zarząd pełni swoje obowiązki do czasu wyboru nowych władz
Członek Zarządu nie powinien rezygnować z pełnienia swojej funkcji w trakcie kadencji; powinien mieć na uwadze zachowanie ciągłości funkcjonowania Stowarzyszenia i jego zarządzania oraz minimalizację negatywnego wpływu takiej decyzji na Stowarzyszenie
Członkowie Zarządu pełnią swą funkcję w Zarządzie społecznie lub odpłatnie; w przypadku, gdy w związku z pełnieniem funkcji w Zarządzie Stowarzyszenia poniosą koszty, mają prawo domagać się zwrotu tych kosztów od Stowarzyszenia; Walne Zebranie Członków ustala zasady i wysokość wynagrodzenia oraz zwrotu poniesionych kosztów
Komisja Rewizyjna składa się z trzech zwykłych członków; w skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu; członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu
Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia; do kompetencji Komisji Rewizyjnej należą:
- przeprowadzanie kontroli finansowej Stowarzyszenia
- kontrola stanu majątku oraz sposobów zarządzania tym majątkiem przez Zarząd
- kontrola przestrzegania statutu i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Członków przez Zarząd
Decyzje Komisji Rewizyjnej, jak i innych organów, zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów; Walne Zebranie Członków ustala zasady i wysokość zwrotu kosztów poniesionych przez członków Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia w związku z pełnioną funkcją
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
Majątek Stowarzyszenia przeznaczony jest na realizację celów Stowarzyszenia oraz na pokrycie niezbędnych kosztów funkcjonowania Stowarzyszenia; funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd; do składania w imieniu Stowarzyszenia oświadczeń woli i podpisywania dokumentów upoważnieni są Prezes ze Skarbnikiem, działający łącznie
Stowarzyszenie, realizując cel statutowy, opiera się na pracy społecznej członków, może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia określonych spraw
Majątek Stowarzyszenia powstaje z:
- wpływów ze składek członkowskich
- wpływów z darowizn, spadków i zapisów
- wpływów z dotacji i subwencji
- ofiarności publicznej
- dochodów pochodzących z prowadzonej działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą; dochody z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Stowarzyszenia
Podstawowe konto bankowe Zarząd otwiera w miejscowym banku i za pośrednictwem tego banku przeprowadzane są bieżące operacje finansowe; środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na rachunku bankowym Stowarzyszenia; przy lokacie wolnych środków finansowych Stowarzyszenia lub tworzonych funduszy celowych Stowarzyszenia winna być brana pod uwagę w pierwszym rzędzie pewność lokaty przed jej dochodowością
Nowoprzyjęci członkowie wpłacają składkę w ciągu 2 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu do Stowarzyszenia; pozostałe składki członkowskie powinny być wpłacane do końca każdego miesiąca
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa
Rozdział VI
Rozwiązanie Stowarzyszenia
Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga większości głosów, przy obecności co najmniej połowy członków; w uchwale o rozwiązaniu Stowarzyszenia wyznacza się likwidatora oraz określa sposób likwidacji i przeznaczenia majątku
W sprawach nieuregulowanych statutem mają zastosowanie przepisy Prawa o stowarzyszeniach
Statut powyższy został przyjęty na Zebraniu Założycielskim w dniu...
Komitet Założycielski
- ……….
- ……….
- ……….
- ……….
- ……….
- ……….
- ……….
Dodaj komentarz
Komentarze