Jak nie dać się oszukać agencjom opiekunek

Opublikowano w 18 grudnia 2025 19:04

Wyjazdy do opieki nad osobami starszymi są coraz popularniejsze. Popyt na te usługi sprawa, że na rynku powstają kolejne firmy działające w tym sektorze. Niestety nie każda z nich działa legalnie, nie każda dba o dobro opiekunek. Jak naprawdę wyglądają warunki pracy polskich opiekunek w Europie Zachodniej? To w dużym stopniu zależy głównie od nich samych. Mają one bowiem wpływ na wybór pośrednika, podopiecznego, miejsca pobytu. Najważniejsze jednak, aby była to praca legalna, a umowa podpisana ze sprawdzoną, działającą zgodnie z polskim prawem firmą. Na co powinna zwrócić uwagę opiekunka, aby uniknąć wyzysku?

Ważne: To opiekunka wybiera!

To bardzo ważny punkt we współpracy opiekunki z firmą. Jeśli firma dba o swoje opiekunki, to postępuje w następujący sposób:
- Konkretny podopieczny zgłasza firmie zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze, następnie firma zgłasza się do opiekunki, z którą zawarła umowę składając jej ofertę wyjazdu. 
- Oferta ta powinna przede wszystkim zawierać termin wyjazdu, miejsce oraz informacje o stanie zdrowia podopiecznego.
- Osoba, do której trafi oferta, musi ocenić ją pod kątem swoich możliwości. Może ją przyjąć lub odmówić wykonania zlecenia, do czego ma pełne prawo. Na decyzję mogą mieć wpływ różne czynniki, w tym termin, stan zdrowia podopiecznego, posiadane kwalifikacje czy sytuacja rodzinna. W przypadku odmowy firma składa ofertę kolejnym opiekunom.

Opiekunka ma zapewnione zakwaterowanie w domu podopiecznego. Dlatego zgodnie z przepisami, aby zabezpieczyć jej prawa, umowa powinna określać liczbę godzin przez jaką usługi mają być świadczone. Powinno to być około 40 godzin tygodniowo, tak jak w przypadku każdego pełnoetatowego zajęcia. Ilość godzin zawarta w kontrakcie powinna być określona na podstawie doświadczenia firmy i w porozumieniu z osobą, która podejmuje zlecenie. Te same zapisy dotyczące czasu świadczenia usługi powinna zawierać umowa firmy z podopiecznym.

W przypadku, gdy sytuacja w miejscu wykonywania zlecenia wymaga świadczenia usług w zwiększonym wymiarze godzin w stosunku do tego, jaki został określony w umowie pomiędzy opiekunką a firmą, opiekunka powinna przede wszystkim zgłosić to firmie, a ta podjąć stosowne kroki, aby zmienić tę sytuację. Jeśli tak się nie dzieje, oznacza to, że firma nie dba o swoich współpracowników.

saz.org.pl

Dodaj komentarz

Komentarze

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.